Sunday 2 February 2014

Reminiscing the Sweet Past Moment : Menggapai Kinabalu 2014 (26 Januari 2014 : Day 1)

Sebenarnya program ni memang dibuat setiap tahun. Bila tengok ada yang join program ni, rasa jeles pulak nak join jugak. Memang hobi mendaki bukit ataupun gunung dah lama sebati dalam diri. Program ni agak menarik, boleh jenjalan ke mana2 tempat di Sabah. Siap ada program sukarelawan lagi. Alhamdulillah. Seronok teramat. Untuk projek kolej ni saya under Biro Publisiti. Penolong Pengarahnya Norazam Nasaruddin aka Zambros Azam. Dua ahli yang lain namanya Zameer dan Zaiem. Gambar di bawah ni Logo Official Menggapai Kinabalu 2014 beserta banner dan Ahli yang terlibat.











Majlis Tertinggi Menggapai Kinabalu 2014
(L-R : Wapy, Topek, Kak Izza, Paan)




Biro Publisiti Menggapai Kinabalu 2014
(L-R: Zameer, Azam, Niena, Zaiem)
Biro Domestik
(L-R : Anis, Bella, Nami, Kama)
Biro Dana Dan Tajaan
(L-R : Azim, Ina, Najiha, Ana)
Biro Tugas-tugas Khas
(L-R: Syed, Tyah, Aishah, Azeli)
Biro Program dan Protokol (Lelaki)
(L-R : Hazzani, Shaharin)
Biro Program dan Protokol (Perempuan)
(L-R : Hasanah, Wani, Ayin)


Jom lihat kronologi perjalanan program ni... :)

25 Januari 2014

Sesi gerak kerja dah setel. Lepas tu balik rumah sehari, mintak restu ibu dan abah nak mendaki gunung. Lepas tu balik ke UM. Fuui bukan senang nak daki gunung Kinabalu tinggi gayat ni.First time in life flight. First time in life mendaki gunung tertinggi Asia Tenggara. Nak kena ada kekuatan fizikal dan mental nak mendaki. Hee.

Dalam jam 8 pm - 11 pm setiap ahli kena timbang berat beg. Dalam kapal terbang ada dua jenis beg je yang diterima: beg kabin dan beg kargo. Beg kargo maksimum 10kg dan beg kabin maksimum 7kg. Nasib baik berat kedua-dua beg lagi kurang daripada tu. Habis timbang berat beg, kemaskan bilik gerak kerja dan pukul 12.30am terus gerak ke KLIA dan sampai kat sana dalam jam 3 pagi kalau tak silap. Yang naik MAS dan MALINDO ada kat KLIA, yang naik AirAsia kena ada kat LCCT. Yang kat bawah ni geng2 yang naik MALINDO dan MAS. 



Peserta yang Naik MAS
(L-R: Anis, Wapy, Zameer, Kama, Faizzul, Hazzani, Kak Izza, Paan, Azim)
                                               

























Sampai je kat LCCT terus tak tahu nak buat apa. Keboringan. Selalunya kalau saya boring memang kaki ni jenis gatal nak merayau merata. Pusing2 keliling LCCT. kat sini ada Starbucks Coffee, Dunkin Donuts, Marrybrown, KFC, etc etc. haaa bahagia rasa. Hari ni je dah telan dua mangkuk bubur ayam Marrybrown. Puas hati. Lepas tu order pulak Egg Cheese burger nak makan dalam flight nanti. 

Trip flight ni ada empat. Yang naik MALINDO flight jam 7 pagi, MAS flight jam 9 pagi. Air Asia ada yang flight pkl 7.55 pagi dan group saya flight jam 9.25 pagi. mana tak boring. haha.




































Tepat jam 8.45 pagi, terus pergi ke tempat pelepasan, check-in, pemeriksaan keselamatan segala bagai. Lepas tu tunggu kat gate. Hmm. Kat situ nampak pramugari seksi. Memang rasa nak tutup mata. Tapi tak boleh jugak. Nanti tak pasal2 terjatuh. Nanti orang keliling gelak pulak. 


























Dah sampai masanya naik kapal terbang. Bukan mudah nak merasai nikmat terbang di udara. Ini kali pertama dalam hidup naik kapal terbang. Sebelum flight bermula, ada taklimat demo drpd 3 pramugara yang kacak bergaya. kawan kat sebelah tu matanya nak tersembul dah. Dah jadi tanggungjawab saya untuk tutup mata kawan ni. LOL. 

And then flight starts. Weee terbang di udara. Seronok sangat. Nikmat. Tengok lapisan awan kat luar tu, Subhanallah. Maka nikmat manakah yang didustakan ? .. Dan masa tu jugak pramugara beri makanan kpd penumpang yang dah pre-order. Allah. Kenapa langsung tak tahu pasal benda ni? Hmm.. takpelah.






Selamat mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu pada jam 12.05 tengah hari. Tengok2 kengkawan dah ada kat KFC. Apalagi, terus pulun sakan makan ayam sementara tunggu bas sampai. Bas ni memang transport utama sepanjang seminggu berada di Sabah. Gambar bas ni ada di bawah ni. Sangat selesa naik bas ni. 


Bas Pusat Kokurikulum Negeri Sabah


Selesai makan, terus bertolak ke Centre-Point Sabah, beli apa2 barang yang patut untuk mendaki nanti. Enjoyable ! 





























Sangat cantik tempatnya. Sejuk. Tenang rasa.  Lepas PMR dulu memang ada apply MRSM. Tapi sayang, rezeki tak menyebelahi. 

Back to the topic. Di sini sebenarnya ada task yang kena buat untuk program sukarelawan untuk keesokan harinya. Ada yang balut hamper, dan ada juga test-run untuk program sukarelawan. Program sukarelawan ni dibuat di dua tempat: satu di Rumah Anak Yatim Tambunan dan lagi satu kat Sekolah Menengah Agama Islam Tambunan. Stay di sini untuk sehari je. Esok bertolak ke Sekolah Menengah Agama Islam Tambunan.


Van MRSM Kota Kinabalu





Punya khusyuk balut hamper.










2 comments: